Swędząca wysypka na ciele – co ją może powodować?

Swędząca wysypka na ciele przyczyny

Wysypka to dolegliwość skórna, która charakteryzuje się obecnością zmian skórnych o różnorodnym typie. Mogą być to zarówno plamy czy grudki, a także pęcherzyki oraz bąble. Jeśli tym objawom towarzyszy świąd, można mówić o swędzącej wysypce. Nie ma jednej odpowiedzi na to, co ją powoduje, ale możemy przyjrzeć się różnym przyczynom i wskazać najważniejsze działania w przypadku jej wystąpienia.

Wysypka na ciele  –  najczęstsze przyczyny

Swędząca wysypka bardzo często występuje na podłożu alergicznym i jest zupełnie niegroźna, ale równie dobrze mogą ją wywołać rozmaite choroby zakaźne. Dlatego właśnie pojawiająca się nagle swędząca wysypka u dziecka może niepokoić i sugerować choroby takie jak ospa wietrzna, trzydniówka czy różyczka, jednocześnie nie można jednak bez wizyty u specjalisty zweryfikować jasno, czy nie jest to po prostu alergia na pylące o danej porze roku rośliny.

Jeśli wysypka pojawia się po zetknięciu z konkretnym materiałem, warto rozważyć uczulenie albo na ten materiał, albo na dany proszek do prania czy płyn do płukania (a raczej substancje chemiczne w nich zawarte). Z kolei jeśli występuje po zjedzeniu mocno alergizujących pokarmów i występuje w obrębie szyi czy nadgarstków, można rozważyć alergię pokarmową.

Problemy skórne powodujące swędzące wysypki

Jeśli wysypka na ciele nie jest objawem choroby zakaźnej, można rozważyć jej powiązanie bezpośrednio z problemami i chorobami skórnymi. Aby mieć pewność trafionej diagnozy, zachęcamy do wizyty u sprawdzonego dermatologa, który po oględzinach i profesjonalnym wywiadzie zaproponuje dalsze działania. Jakie problemy skórne mogą wywoływać wysypkę na ciele u dorosłych?

Pokrzywka

Objawia się charakterystyczną rumieniową wysypką na ciele w formie bąbli. Towarzyszy jej silne swędzenie. Pokrzywka może mieć podłoże alergiczne lub niealergiczne (wtedy występuje w odpowiedzi na temperaturę czy światło). Oprócz swędzenia i wysypki mogą towarzyszyć jej osłabienie, obniżenie ciśnienia, nudności.

Wyprysk kontaktowy

Wyprysk kontaktowy, nazywany czasem także egzemą, objawia się swędzącymi, rumieniowymi zmianami o charakterze grudkowym i pęcherzykowym. Najczęściej pojawia się na dłoniach, które są mocno narażone na kontakt z detergentami, metalami czy innymi potencjalnie uczulającymi substancjami.

Liszaj płaski

Liszaj płaski jest chorobą dermatologiczną, która objawia się fioletowymi i sinymi wykwitami pokrytymi białą siateczką. Towarzyszy mu bardzo silny świąd skóry. Może towarzyszyć innym chorobom, takim jak cukrzyca czy wirusy wątroby. Trudno jednak jednoznacznie wyodrębnić przyczyny liszaju, a jego leczenie jest jedynie objawowe.

Świerzb

Dokucza Ci swędząca wysypka na brzuchu czy dłoniach? Jeśli świąd nasila się w nocy, a skóra jest zaczerwieniona wszędzie, gdzie skóra dotyka skóry, czyli między palcami, na dłoniach, właśnie na brzuchu oraz w okolicach pośladków, mogą to być objawy świerzbu, choroby zakaźnej wywoływanej przez pasożyty. Świerzbem możemy zarazić się od zwierząt. Tak jak w wypadku wszystkich powyższych dolegliwości, konieczna będzie konsultacja z lekarzem.

Swędząca wysypka na ciele u dorosłych  –  inne przyczyny

Wysypka na ciele może pojawić się też po zażyciu leków  –  jeśli podejrzewasz, że to przyczyna Twoich problemów, przejrzyj uważnie ulotkę zażywanego leku (lub leków) pod kątem efektów niepożądanych. U dorosłych wysypka może być także objawem półpaśca, tak jak u dzieci  –  ospy. Nie ma jednej metody leczenia objawowego wysypki, dlatego jeśli nie zniknie lub zaostrzy się w ciągu 1 dnia od wystąpienia, koniecznie skonsultuj się z lekarzem pierwszego kontaktu, dermatologiem lub alergologiem (także dziecięcym).