Polipy w nosie: objawy, leczenie

Polipy w nosie objawy

Co znajdziesz w artykule:

Polipy w nosie to niegroźna przypadłość, która może jednak istotnie wpływać na komfort życia pacjenta. Są to małe i miękkie narośla na błonie śluzowej nosa, które mogą powodować problemy z oddychaniem, stałe poczucie zatkanego nosa oraz niekiedy utratę węchu. Czym objawiają się polipy w nosie, oraz w jaki sposób należy je leczyć? Zachęcamy do lektury poniższego wpisu.

Co to są polipy w nosie i jaka jest przyczyna ich powstawania?

Na samym początku warto dowiedzieć się, co to są polipy oraz jaka jest przyczyna ich powstawania. Polipy nosa to nienowotworowe, miękkie guzki błony śluzowej nosa. Powstają one w wyniku przewlekłego stanu zapalnego błony śluzowej nosa i zatok, które to z kolei mogą być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak astma oskrzelowa, alergie, czy nawet infekcje.

Rodzaje polipów w nosie

Można wyróżnić kilka różnych rodzajów polipów. Pierwszym z nich jest polip obrzękowy, który składa się głównie z obrzękniętej tkanki łącznej. Ten rodzaj polipa często powstaje w wyniku przewlekłego stanu zapalnego błony śluzowej nosa. Kolejnym rodzajem jest polip gruczołowy, którego cechą charakterystyczną jest obecność nabrzmiałej tkanki zawierającej liczne gruczoły i torbiele. Jako trzeci rodzaj można wskazać polip choanalny, który wyrasta z zatoki szczękowej i może łączyć się z jamą nosową, a czasem nawet z gardłem.

Jak wyglądają polipy w nosie?

Polipy w nosie mają dość charakterystyczny wygląd — cechują się one przeźroczystym lub biało-żółtym kolorem. Dodatkowo poruszają się one przy dotknięciu i tworzą się w ujściach zatok przynosowych, w przewodzie nosowym środkowym, a czasami nawet i w nozdrzach tylnych. A czym obawiają się polipy w nosie i jak je leczyć?

Polipy w nosie — objawy

Polipy mają różne objawy, jednakże wszystkie z nich sprowadzają się do jednego — utrudniają oddychanie, a tym samym komfortowe życie codzienne. Pacjenci z polipami mogą odczuwać ból wewnątrz nosa, a niekiedy i ból głowy. Jak jeszcze obawia się ta przypadłość? Zaburzenia węchu, chrapanie, bezdechy nocne, wodnista wydzielina z nosa, kichanie, czy też uczucie stale zapchanego nosa to objawy, które mogą świadczyć o polipach w nosie. Nie da się ukryć, że jest to uciążliwa przypadłość, dlatego pozostaje odpowiedzieć na pytanie — jak należy je leczyć?

Jak leczyć polipy w nosie?

Leczenie polipów w nosie powinno zawsze zaczynać się od wizyty u lekarza laryngologa, który określi, co jest przyczyną powstawania polipów i na tej podstawie wdroży leczenie. Lekarz może zalecić leczenie farmakologiczne, które często obejmuje stosowanie leków przeciwzapalnych, kortykosteroidów, czy antybiotyków. Dobrą wiadomością jest to, że w wielu przypadkach nie jest konieczne chirurgiczne usuwanie polipów, zwłaszcza jeśli są one niewielkie i nie utrudniają codziennego funkcjonowania. Aby leczenie było skuteczne, należy stosować preparaty zgodnie z zaleceniami lekarza.  Leczenia chirurgicznego polipów też nie należy się obawiać. Drobnymi zabiegami chirurgicznymi można usunąć polipy w warunkach gabinetu laryngologicznego bez konieczności hospitalizacji. Zabiegi te są krótkie i bezbolesne. W NovaClinica skutecznie pozbędziecie się polipów zarówno z jamy nosowej jak i z uszu.