Objawy nadczynności tarczycy – kiedy warto udać się do specjalisty

Objawy nadczynności tarczycy

Co znajdziesz w artykule:

Uderzenia gorąca, wzmożona potliwość, notoryczne osłabienie organizmu, w tym siły mięśni? Zastanawiasz się, czy powodem może być nadczynność tarczycyObjawy tego problemu są często mylone z innymi dolegliwościami lub całkowicie bagatelizowane – zdecydowanie niesłusznie. Odpowiednie leczenie osób z dysfunkcjami tarczycy może znacząco podnieść komfort ich życia, wpływając pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu. Zobacz, jakie są objawy nadczynności tarczycy i co robić, jeśli zauważysz je u siebie.

Co to jest nadczynność tarczycy?

Nadczynność tarczycy to jedna z najczęstszych chorób endokrynologicznych, dotyka bowiem nawet 2% dorosłych osób w Polsce, najczęściej są to dorosłe kobiety, choć zdarza się również, że występuje także u dzieci i mężczyzn – w dalszej części artykułu opowiemy na temat różnic w objawach występujących u poszczególnych grup.

Na czym polega nadczynność tarczycy?

Nadczynność tarczycy jest zaburzeniem pracy tego narządu, w wyniku którego tarczyca produkuje więcej hormonów niż potrzebuje organizm, przez co rozregulowuje jego funkcjonowanie, w szczególności zaś gospodarkę hormonalną trijodotyroniny (T3) oraz tyroksyny (T4). To hormony, które m.in. regulują funkcje tkanek, wpływają na metabolizm i produkcję ciepła (termogenezę).

Nadczynność tarczycy – objawy, które dobrze wychwycić w porę

• uderzenia gorąca, uczucie wysokiej temperatury ciała;
  • wysoka potliwość;
  • trudności w kontrolowaniu emocji, w tym nerwowość, uczucie niepokoju, rozdrażnienie;
  • drżenie rąk;
  • utrata masy ciała mimo większego niż zwykle apetytu;
  • możliwe biegunki;
  • przyspieszona akcja serca;
  • uczucie “kołatania” serca;
  • osłabienie organizmu i mięśni;
  • wypadanie włosów;
  • charakterystyczne objawy związane z oczami i widzeniem – możliwy wytrzeszcz, podwójne widzenie, obrzęk i zaczerwienienie powiek/spojówek (są to typowe dla choroby Gravesa i Basedowa – powodującej nadczynność tarczycy  objawy);
  • zaburzenia miesiączkowania;
  • problemy z płodnością.
Pamiętaj, że zakres i nasilenie objawów mogą się różnić, nie zawsze występują problemy z oczami czy zaburzenia miesiączkowania – czasem zauważysz tylko problemy z funkcjonowaniem układu krążenia czy osłabienie.

Objawy nadczynności tarczycy u mężczyzn, kobiet i dzieci – czym się od siebie różnią?

Tak jak pisaliśmy, nadczynność tarczycy najczęściej dotyka dorosłych kobiet, jednak nie oznacza to, że nie występuje w innych grupach. Dobrze wiedzieć, jak rozpoznać tę dolegliwość nie tylko u kobiet.

Objawy nadczynności tarczycy u dzieci obejmują:

• uczucie niepokoju, zwiększoną lękliwość;
  • problemy z koncentracją;
  • drażliwość, wybuchy emocji;
  • obniżony nastrój;
  • drżenie rąk;
  • problemy z przełykaniem (ze względu na powiększenie tarczycy);
  • moczenie nocne;
  • trudności z zasypianiem;
  • zwiększony apetyt połączony z utratą wagi;
  • zmniejszona kondycja fizyczna, niechęć do ruchu;
  • przyspieszony wzrost;
  • opóźnienie dojrzewania.

Z kolei objawy nadczynności tarczycy u mężczyzn poza typowymi wymienionymi wyżej symptomami mogą obejmować obrzęk szyi i gardła (szczególnie w okolicy jabłka Adama) spowodowany powiększeniem tarczycy, a także obrzęk tkanki w obrębie piersi.

Co robić, jeśli podejrzewasz u siebie nadczynność tarczycy?

Niezwykle istotne jest, by nie bagatelizować złego samopoczucia: reaguj nawet na niepozorne symptomy. Jeśli widzisz u siebie objawy nadczynności tarczycy, powiedz o tym swojemu lekarzowi rodzinnemu – powinien wypisać Ci skierowanie na odpowiednie badania laboratoryjne (szczególnie TSH, a później, jeśli to badanie wykaże jakieś nieprawidłowości – także poziom FT4 oraz FT3) oraz skierowanie do endokrynologa. O dalszych działaniach będzie decydował endokrynolog.