Częste bóle głowy – co może je powodować?

Częste bóle głowy

Co znajdziesz w artykule:

Zmagasz się z męczącymi, częstymi bólami głowy, które utrudniają Ci codzienne funkcjonowanie? Ta niejednokrotnie bagatelizowana przypadłość może okazać się realnym problemem, szczególnie jeśli powtarza się regularnie i jest na tyle dokuczliwa, że obniża poziom Twojego życia. Z myślą o Twoim zdrowiu przygotowaliśmy artykuł, w którym wyjaśniamy, co mogą oznaczać częste bóle głowy, kiedy powinny Cię zaniepokoić oraz jak sobie z nimi radzić.

Częste bóle głowy – przyczyny bólów napięciowych

Bóle głowy, które pojawiają się bez wyraźnej przyczyny i nie towarzyszą im żadne inne niepokojące objawy, to najczęściej bóle tzw. napięciowe, u źródła których nie leży żadna choroba czy dolegliwość. Chcesz wiedzieć, skąd biorą się te częste bóle głowy? Przyczyna niejednokrotnie okazuje się bardziej błaha niż byś się spodziewał, a zmiana kilku nawyków potrafi skutecznie zapobiec dolegliwościom.

Ból głowy od kręgosłupa

Pracujesz po osiem godzin dziennie przed komputerem, a potem brak Ci już siły na aktywność fizyczną, więc wieczory również spędzasz w bezruchu, zastanawiając się, “dlaczego często boli mnie głowa”? Twój odcinek szyjny jest prawdopodobnie wyjątkowo napięty i generuje częste bóle głowy – to nieunikniona konsekwencja takiego trybu życia. W takiej sytuacji wykonaj serię ćwiczeń na rozluźnienie mięśni szyi i poproś kogoś o krótki masaż – albo zrób go samodzielnie.

Za dużo kawy?

Nadużywanie leków, kofeiny, alkoholu czy nikotyny często prowadzi do bólów głowy. Kawa podnosi ciśnienie krwi i utrudnia wchłanianie niezbędnych substancji (np. magnezu), więc jeśli pijesz ją do śniadania zamiast szklanki wody, możesz liczyć się z częstymi bólami głowy.

Przewlekły stres, niskiej jakości sen

Nie ma drugiego tak wyniszczającego dla organizmu czynnika jak przewlekły stres. Jeśli w Twoim życiu dzieją się mocno obciążające psychicznie rzeczy, zadbaj o to, by znaleźć chwilę na relaks w dowolnej formie – mogą to być ćwiczenia, długi spacer z rodziną czy odpoczynek na łonie natury. Przede wszystkim jednak zadbaj o dobry, długi sen – to dzięki niemu naprawdę wypoczniesz.

Odwodnienie

Brak odpowiedniego nawodnienia często skutkuje bólami głowy informującymi nas o tym, że za mało pijemy – to istotny sygnał, którego nie powinieneś ignorować. Jeśli wiesz, że w ostatnim czasie nie dbałeś najlepiej o regularne picie wody, weź pod uwagę, że to jedna z popularnych przyczyn częstego bólu głowy.

Co oznaczają częste bóle głowy: możliwe problemy zdrowotne

Nadciśnienie tętnicze

Jeśli istnieje możliwość, że masz podwyższone ciśnienie (powyżej 140/90 mmHg), to właśnie ono może być często powoduje bóle głowy, senność

Nadczynność tarczycy

Nadczynność tarczycy ma także swoje neurologiczne objawy. Obok zaburzeń psychomotorycznych czy zaburzeń widzenia, także ból głowy może sygnalizować problemy związane z wydzielaniem hormonów przez Twoją tarczycę – jeśli widzisz u siebie inne objawy nadczynności tarczycy, koniecznie odwiedź endokrynologa.

Migrena

Czasem bóle głowy są dolegliwością samą w sobie, tak jak ma to miejsce w przypadku migren. Jeśli ból, który odczuwasz, jest jednostronny i ma tendencję do pulsowania, a poza tym towarzyszą nadwrażliwość na światło i inne bodźce – to najprawdopodobniej migrena.

Zapalenie zatok

Jednym z najbardziej nieprzyjemnych rodzajów bólu głowy jest tępy, mocny ból wywoływany zapaleniem zatok. Objawia się szczególnie w okolicy zatok czołowych oraz przynosowych oraz nasila przy pochylaniu – jeśli często chorujesz, to właśnie może być odpowiedź na pytanie “dlaczego często boli mnie głowa”.

Co z częstymi bólami głowy u dziecka?

Tak jak i u dorosłych, również u młodych osób istnieją zarówno przyczyny bólu, jak i objawy towarzyszące, które powinny zaniepokoić i sprawiają, że częste bóle głowy w młodym wieku, a szczególnie częste bóle głowy u dziecka, nie powinny być ignorowane – predysponują one do kontaktu z lekarzem. Jeśli ból głowy jest szczególnie silny lub nie ustępuje, udaj się do specjalisty.