BLOKADY STAWÓW KRĘGOSŁUPA.

ZABIEGI TERMOLEZJI STAWÓW MIĘDZYKRĘGOWYCH I STAWÓW KRZYŻOWO-BIODROWYCH.

Prawdopodobieństwo wystąpienia bólu miejscowego kręgosłupa i radikulopatii (uszkodzenie korzenia nerwowego i w związku tym bólu korzeniowego) wynosi 60 – 90% w ciągu całego życia. Początkowo leczenie tych dolegliwości rozpoczynamy od terapii odciążeniowej, leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych oraz intensywnej fizykoterapii. W przypadku nawrotu lub utrzymania się dolegliwości, które wpływają na jakość życia wymagane jest dalsze leczenie. W przypadku wystąpienia wskazań wykonuje się badania obrazowe (np. RTG, TK i MRI kręgosłupa). Wyniki badań obrazowych muszą zostać porównane z objawami klinicznymi, ponieważ zmiany występujące w kręgosłupie mogą nie powodować objawów. Dlatego w celu zróżnicowania zmian objawowych i bezobjawowych stosuje się BLOKADY KRĘGOSŁUPA. A w kolejnym etapie zabiegi TERMOLEZJI.
Blokady kręgosłupa oraz zabiegi termolezji wykonywane  są w Tczewie. Zapraszamy także osoby z pobliskich miast: Malborka i Starogardu Gdańskiego.

W ofercie naszej kliniki znajdą Państwo również wsparcie ginekologa.

BLOKADY STAWÓW KRĘGOSŁUPA I STAWÓW KRZYŻOWO-BIODROWYCH
Blokada to wstrzyknięcie za pomocą igły leków (środka znieczulającego i sterydu) w odpowiednie miejsce w kręgosłupie.

Blokady można podzielić na:
- diagnostyczne (prowokacja objawów bólowych)
- terapeutyczne (zmniejszenie dolegliwości bólowych)
- prognostyczne (ustalenie wskazań do innych procedur np. termolezji)
W Novaclinica wykonujemy następujące blokady

1. Blokady zewnątrzoponowa pod kontrolą USG
To wstrzyknięcie leków do przestrzeni nadoponowej pod kontrolą USG lub RTG.
Wskazaniami do wykonania tego zabiegu są wielopoziomowe zmiany uciskowe korzeni, stenozy kanału kręgowego i pacjenci z niespecyficznymi bólami korzeniowymi kończyn dolnych.

2. Selektywne blokady okołokorzeniowe pod kontrolą USG
Patogeneza bólu korzeniowego związana jest z uciskiem mechanicznym oraz podrażenieniem chemicznym korzenia spowodowanego cytokinami prozapalnymi. Przez te mechanizmy dochodzi do silnych bólów korzeniowych (rwa). Zastosowanie blokady ma na celu wygaszenie odpowiedzi zapalnej i w konsekwencji zmniejszenie dolegliwości bólowych. Umożliwia to wdrożenie lub kontynuację fizykoterapii. Wskazaniami diagnostycznymi są niejednoznaczny ból korzeniowym kończyny górnej lub dolnej, rozbieżność między obrazem radiologicznym, a objawami klinicznymi. Natomiast do wskazań terapeutycznych należą: ostry ból korzeniowy kończyny górnej lub dolnej (bez ubytków neurologicznych), podostra radikulopatia nieustępująca po leczeniu zachowawczym, łagodna i umiarkowana stenoza otworowa.

3. Blokady stawów międzykręgowych pod kontrolą USG
Blokady dostawowe to wstrzyknięcie leku znieczulającego i przeciwzapalnego do jamy stawu w celu zróżnicowania zmian objawowych od bezobjawowych.

4. Blokady stawów krzyżowo – biodrowych pod kontrolą USG
Wskazaniem do blokady stawu krzyżowo – biodrowego jest ból okolicy krzyżowej i pośladkowej, z promieniowaniem do pachwiny i uda.

INNOWACYJNYM ZABIEGIEM WYKONYWANYM W PRZEWLEKŁYM BÓLU KRĘGOSŁUPA I STAWÓW KRZYŻOWO-BIODROWYCH JEST TERMOLEZJA

Termolezja stawów międzykręgowych oraz Termolezja stawów krzyżowo – biodrowych

Termolezja oddziałuje na układ nerwowy poprzez podanie niewielkich dawek prądu o wysokiej częstotliwości. Metoda ta pozwala na wyłączenie fragmentów nerwów odpowiedzialnych za ból, a uciążliwe uczucie znika. Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym. Termolezja polega na zniszczeniu struktur nerwowych przez zastosowanie prądu o wysokiej częstotliwości wytworzonego w tkankach wokół końca elektrody wprowadzonej w docelowe miejsce (tylko za pomocą USG). Prąd ten powoduje miejscowe rozgrzanie tkanek do temperatury około 80 stopni Celsjusza. Temperatura ta niszczy okoliczne tkanki w promieniu kilku milimetrów. Pozwala to na bardzo precyzyjne niszczenie np. małych nerwów.
Zabieg jest w pełni bezpieczny, wykonywany bez usypiania chorego, w znieczuleniu miejscowym, w warunkach gabinetu USG. Zabieg trwa od 45 minut do około półtorej godziny w zależnie od ilości nerwów podlegających zniszczeniu. Zabieg charakteryzuje się udowodnioną skutecznością w leczeniu bólu pochodzącego ze stawów okołokręgosłupowych, a więc jest skuteczny w wybranych bólach kręgosłupa. Metoda charakteryzuje się skutecznością około 70% i ma niewielką liczbę efektów ubocznych.

Wskazania do zabiegu termolezji, podobnie jak i do innych zabiegów neurodestrukcyjnych, rozważa się wtedy, gdy zawiodą inne nieinwazyjne metody leczenia, a wynik blokady prognostycznej jest pozytywny. Decyzji o przeprowadzeniu termolezji nie podejmuje się podczas jednej wizyty. W celu potwierdzenia źródła bólu na początku wykonuje się blokadę diagnostyczną. Jeżeli blokada daje dobre efekty można zastosować termolezję. Dobre wyniki termolezji uzyskuje się u pacjentów z mechanicznymi bólami kręgosłupa szyjnego, piersiowego i lędźwiowego, u których miejscem powstawania dolegliwości są zmiany zwyrodnieniowe stawów międzywyrostkowych. Również u ponad 70% pacjentów z neuralgią trójdzielną można uzyskać znaczącą ulgę w zakresie dolegliwości. Odmianą termolezji jest tzw. termolezja pulsacyjna (PRF), która stosuje się w celu czasowego wyłączenia przewodnictwa w nerwie, który nie może być zniszczony termolezją. Temperatura na końcu elektrody wynosi 42 stopni Celcjusza. Do tkanek dostarczane są krótkotrwałe impulsy o wysokiej częstotliwości, aby uzyskać odpowiednią siłę pola elektrycznego bez podgrzewania tkanek. Ta metoda jest niekiedy skuteczna w leczeniu rwy kulszowej.